En zo weer een week verder - Reisverslag uit Třemošnice, Tsjechische Republiek van Roadtrippenoosteuropa - WaarBenJij.nu En zo weer een week verder - Reisverslag uit Třemošnice, Tsjechische Republiek van Roadtrippenoosteuropa - WaarBenJij.nu

En zo weer een week verder

Door: Astrid

04 Augustus 2018 | Tsjechische Republiek, Třemošnice

Opde een of andere manier kom ik deze reis niet veel aan schrijven toe.de dagen zijn voorbij voordat we t doorhebben. Maar ik zal proberen het verhaal op te pakken waar ik was gebleven, en dat was bij de avond dat we Joris ophaalde bij AirPort Krakau.
Zondag was n relax dag, Joris wens was lekker op de camping blijven en niks doen. We hielden t bij boodschappen doen en tanken om vervolgens n beetje te rommelen op de camping. Wasje, afwasje, ff de hut schoonmaken ( al gauw 3 minuten) en spelletjes spelen en muziek luisteren. Einde van de middag kregen we nieuwe buren die al snel met een drankje bij ons aanschoven en waar we tot laat heel veel te kletsen hAdden. Heel gezellig!!
Maandagochtend sliep Joris lekker uit en wij vertrokken op tijd naar Krakau voor de beroemde zoutgrotten. Al met al was het maar n half uurtje wachten voordat we met n Engelstalige gids op pad konden.een route van 3.5 kilometer in 2.5 uur door grotten/ oude mijnen tussen de 100 en 150 meter onder de grond. De tocht begon met 800 treden houten trappen naar beneden. De groep bestond uit ongeveer 15 mensen waaronder ook wat Nederlanders .. Best gezellig en ook mooi om te zien.. We liepen langs de verschillende zalen en kregen te horen hoe ze vroeger het zoutsteen uit de grond naar boven haalden. Zelfs paarden werkten onder de grond. Er waren zelfs diverse kapellen gemaakt , de Polen zijn een gelovig volk, en een echte kathedraal waar je tot op de dag van vandaag kan trouwen. 135 meter onder de grond...heel bijzonder. We vermaken ons prima en aan het einde van de Tour zoeven we met n lift zo weer naar de bewoonde wereld waar het dan ipv 14 graden onder de grond wel 34 graden is. Begin van de middag zijn we terug op de camping met n lekkere lunch voor op de BBq enhouden we weer lekker ons gemak.
Dinsdag gaan we weer verder.woensdag ben ik jarig en dan wil ik zeker niet rijden, dus kiezen we ervoor om dinsdag naar Slowakije te reizen. We belanden weer bij n dametje in de tuin. Camping bei Jana .. Dit keer met geweldig uitzicht op het reuzengebergte de hoge Tatra. Een mooie trip door de bergen van Polen naar Slowakije .. We doen het rustig aan, stoppen op tijd voor n ijsje en lunch en komen in de middag aan. Eerst kijken we nog naar n drukkere camping aan een meer, maar Joris kiest toch ook voor n kleinere rustige camping. De camping waar we uitkomen heeft 8 plaatsen in de achtertuin. 1 stroompunt en 2 douches met douche gordijn en 2 toiletten. Geweldig.. Er liggen geknoopte kleedjes op de grond en die van de dagen er voor hangen te drogen over de rand van het kalkoenenhok. De teckel van Jana rent door de tuin en snuffelt bij iedereen of er wat te halen valt, maar Jana heeft ons vriendelijk verzocht hem niets te geven...de buren van de camping aan weerszijden hebben schapen in de tuin. Heerlijk geblaat om ons heen. Het voelt meteen goed. We merken wel dat de camping hoger ligt en we hebben dan ook al op tijd( 21.00) een joggingbroek en n vest aan... We doen nog spelletjes tot 00.00 want dan ben ik natuurlijk jarig. Felicitaties en t kadootjes van de jongens voor wenog n borrel drinken op mijn 50e!! Daarna lekker slapen...
Woensdag ochtend heerlijk ontwaakt met prachtig uitzicht en grazende schaapjes naast de caravan. Op zoek naar t supermárktje voor broodjes, het zijn welgeteld 2 gangetjes met producten en n mand met broodjes. .. Ze hebben er wel 6 winkelwagentjes en 1 kassa. Heerlijk...ik hou ervan.
Na een heerlijk ontbijtje maken we ons klaar om te wandelen in het gebergte.. En dat lukt. Op n half uurtje rijden staan we op n hartstikke toeristische wintersport plek, met hotels, krAampjes vol souveniers die met de sneeuw te maken hebben, adres skihutten, en eettentjes waar je worst en goulash kan krijgen. Maar er is ook n kabelbaan, die nemen we .. Voor 15 euro pp mogen we retour naar boven en later weer naar beneden. Boven is een wandelpad naar een top. We beginnen eraan, twijfelen na ff klimmen omdat om ons heen diverse onweersbuien ontstaan. .. Na een tijdje toch verder. We klimmen en klauteren 1,5 uur omhoog.. Helaas nog geen top in zicht...maar de donker wolken om ons heen voorspellen niet veel goeds, en dat terwijl wij vol in de zon lopen te zweten. Maar we nemen het risico niet en gaan naar beneden, wat ook nog eeen heel avontuur is.aangekomen bij de kabel baan zien we de wolken zo op ons afkomen, een heel bijzonder gezicht..meteen barste de onweer los en plenst t van de regen. Gelukkig ook hier n apres skihutten, en we gaan maar ff schuilen. Bier en apfelstrudel..iedereen blij!!
Na een uurtje of zo ging de kabelbaan weer open en konden we droog naar beneden. Veel later dan gepland terug op de camping en lekker gekookt, op tijd in ons mandje want we waren moe van het lopen...
Omdat het weer niet meer is opgeknapt woensdag besloten we door te gaan naar Tsjechië waar het hot hot hot is. Bovendien ff op zoek naar n plek waar Joris ook wat meer heeft dan alleen WiFi,
En zo komt t dat we nu op n Nederlandse camping in Tsjechië zijn, met n zwembad en n waterglijbaan. Kinderen , maar niet van 16 , zijn er genoeg en die vinden Joris allemaal stoer... We hebben nu 2 dagen gerelaxt en morgen gaan we weer wat ondernemen..al hebben we nog geen idee wat, maar je hoort t!! Tot de volgende keer.