De tijd vliegt voorbij en Joris vliegt in - Reisverslag uit Schönbach, Duitsland van Roadtrippenoosteuropa - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbij en Joris vliegt in - Reisverslag uit Schönbach, Duitsland van Roadtrippenoosteuropa - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbij en Joris vliegt in

Door: Astrid

30 Juli 2018 | Duitsland, Schönbach

Jeetje wat gaat de tijd snel, het is al weer maandag. Gisteren hadden we ons eerste Rustdagje na een week en dat was een aangename afwisseling van alle dagen reizen of wandelen,klimme en klauteren. Ik zal nog ff kort terug gaan naar de afgelopenweek. De derde dag was een Reisdag...we gingen weg uit Duitsland en via Polen zo Tsjechië in en kwamen terecht in Kralovec. Op een camping van Nederlandse vrouw met haar zoon. Lekker makkelijk wat de taal betreft, want het Tsjechisch is niet echt uit te komen. De camping heeft een geweldig terrein. Het huis/ receptie / barretje zijn niet heel gezellig en de sanitaire voorzieningen zijn matig.. Iets te weinig voor het aantal mensen en iets te oubollig en versleten. Maar goed, het uitzicht maakt veel goed. Woensdag gaan we naar het natuurpark waarvoor we hier kwamen en we zijn onderweg verrast door de prachtige oude bouwwerken die vaak niet meer bewoond zijn denken we. Maar misschien ook wel, wie zal t zeggen. Het park,Teplice had Metuji is super... Het is n route van ongeveer 6 kilometer door grotten, spleten en langs rotsen en we lopen enorm veel trapjes en rotspaadjes. We genieten enorm van t natuurschoon en het is ook niet overdreven druk. Na een uur of 4 a 5 zijn we rond geweest en moe verlaten we t park om ergens op n terras n heerlijke pasta pesto te eten. Met de drankjes erbij rekenen we nog geen 25 euro af en gaan lekker terug naar de caravan. We beluiken dat eten niet meer nodig is en sluiten de dag af met n heerlijk drankje Edward kaas ,worst en toast. life is good!!!!!de volgende dag reizen we verder, mede door de staat van het sanitair, maar ook omdat Wroclaw op de planning staat. Het is slechts 150 kilometer naar de stadscamping die daar en tegen weer verrassend schoon en gezellig was. ..we draaien hier allen de pootjes uit, maken het bed klaar om in te springen en vertrekken met de tram die op 500 meter van de camping stopt naar het centrum van de stad. Het kaartje kost retour 2,65 en voor dat geld mogen we alleen al op de heenreis 20 minuten in de tram zitten, probeer dat maar ns in Eindhoven.Wroclaw ISS de stad waar onze buren vandaan komen en zij hebben ons dan ook de nodige tips gegeven wat er te zien was en waar we lekker konden eten. We hebben een mooie indruk gekregen van de stad, het oude stadsplein met de gekleurde huizen, de kathedraal, de leuk bronzen dwergen die overal verspreid staan, het slenteren langs de Oder (rivier) en heerlijk pierogie gegeten( deegflapjes met diverse vulling) en bier gedronken( Reinier dan) bij een plaatselijke brouwerij. ' savonds tegen het schemeren nog naar het beroemde waterorgel gaan kijken en een echt Poolse gegrilde worst met frieten gegeten. Om 22.00 terug op de camping waar het in de avond nog lekker zitten was. We borrelden nog ff verder en knuffelde met de camping kat! Wat een scheet zeg.
De volgende morgen, het is dan alweer vrijdag reizen we door in de richting van Krakau, waar Joris zaterdag aankomt. Een gezellig camping met 10 plaatsen in de tuin bij een huis op de helling van de berg aan de rand van het dorp Wadowice. We zijn er lekker oprijd en doen de rest van de dag niet veel, als lekker koken en kletsen met de buren die we kennen van een eerdere vakantie in Portugal, stom toeval dat we hen hier treffen.
Zaterdag ochtend staan we om 6.45 op, mede met dank aan de buurman van de camping die het nodig vond op dat moment zijn gras te maaien met een motormaaier. Maar voor ons is dat niet erg want wij gaan Auschwitz Birkenau bezoeken. We staan daar dan ook om 8.00 voor de deur, het is net open en nog heerlijk rustig en relatief koel zo op de ochtend. Tot 14,00 nemen we alles in ons op, bijna in stilte..onbegrijpelijk en niet te bevatten wat voor massa slachting hier heeft plaatsgevonden...diep onder de indruk en verbijsterd stappen we in de auto, het is inmiddels over de 35 graden en we rijden naar de supermarkt voor broodjes en gaan met de meegebrachte proviand even onder een boom in een park alles op ons laten inwerken. ......
In de middag rijden we door naar Krakau, parkeren aan de rand en gaN met de tram de stad in. Een heel mooi centrum en we vragen bij de toerist info een kaart met daarop de dingen die we willen zien. We slenteren over het plein, en gaan naar de joodse wijk, ook hier vind je veel geschiedenis van de 2e wo. We ploffen op een gezellig terras om n lekkere steak te eten, en chillen nog met een ijsje langs de rivier, waar het heerlijk mensen kijken is. Wat een heerlijke stad, we komen vast of een terug voor iets uitgebreider en relaxter weekendtripje. Ondertussen ist tijd om naar de AirPort te gaan want Joris hangt al in de lucht... Met 18 kilometer in de benen wachten we een uur op hem, want het vliegtuig had vertraging. Blij elkaar weer te zien, is de terugreis van uur zo gepiept, want we hebben elkaar genoeg te vertellen.
Op de camping na een heerlijk koel drankje ff in een frisse douche, het slapen lukt wel!!!
Zo nu zijn jullie weer bijgekletst. Tot het volgende verslag